kära anonym

Svar till anonym: Korset runt halsen en konfirmationsgåva.
Jag skrev att jag inte vet, för jag känner mig väldigt oviss i frågan. För jag har länge trott att jag är kristen men har på senare tid börjat ifrågasätta det just för att jag känner mig för dåligt insatt i kristendomen. Jag känner att jag varit kristen för att det har blivit så istället för att jag tillhör något som jag verkligen tror på. Detta är anledning. Jag är väldigt kluven angående det här. Missförstå mig inte, det är inget jag går runt i ångest och funderar på varje dag.
Korset har helt enkelt hängt runt halsen sen min konfirmation, är det något jag bör ta av mig bara för att jag inte är helt säker på min religion? Missbrukar jag kristendomen för att jag bär ett litet silvermsycke runt min hals?

Kommentarer
Postat av: josefin

Jag tycker att man är kristen om man tror på den kristna guden, och på att Jesus dog och återuppstod. Men man kan vara kristen om man tvivlar på det också, för tvivlet är en sån naturlig del av tron. Och man KAN inte vara kristen om man inte försöker vara kärleksfull mot andra människor och göra dom gott.



Det är min åsikt. Och jag har funderat väldigt, väldigt, väldigt mycket om det här så det är inte gripet ur luften, men alla har ju olika åsikter.



Och jag tycker inte att du missbrukar kristendomen genom att bära ett kors, för du verkar ha reflekterat över den.



Jag tror också att man växer in i vad man tror på, allteftersom man växer in i sig själv och lär känna sig själv. Jag tror inte att tvivlet går över, men jag tror att man blir säkrare och säkrare.



Puss Fridus. Jag tycker om dig!

Postat av: Frida

Tack för det otroligt kloka orden.

Du är klok.



Jag tycker om dig med, Josefin!

2008-11-11 @ 14:59:53
URL: http://hetervanligtvisfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback