norrlännings lexikon


image206

La upp detta i min bilddagbok och fick positiv respons så här varsågod här får ni också  :


Lilla norrländska ordlistan

1. Garn
- Jag menar ej garn som man stickar med utan vi använder ordet även som två andra betydelser,
garn - galen,  ex: Vad garn han är.
Men används även i betydelsen mycket/jätte, ex: Det var garn roligt.
Ja man kan säga det istället för skit roligt eller grymt roligt.
(det här kan vara ett typiskt Överkalix ord eftersom Maria som bor i Kalix ca 7 mil därifrån aldrig hade hört ordet)

2.Snör/Snöra
- Ett annat ord för slänga/kasta hit.  ex: Snör hit skorna, Kan du snöra hit tröjan?

3. Häv/Hiva
- Ungefär samma som snöra, men hiva är mer ge hit. t ex vid mat bordet kan du säga: häv hit mjölken!
Det låter kanske inte så trevligt men det går an.

4. Int.
-Typsikt norrländskt är att säga Int istället för Inte. Kom ihåg mycket betoning på t:et
Ex. Jag orkar int!

5. Ids
Ids i betydelsen orkar.(oftast att man inte orkar) Användes kanske på fler ställen än här uppe, men vi norrlänningar är då experter på att uttrycka oss med detta ord speciellt i kombination med int: Jag ids int. Int ids jag göra det. Nej men int vet jag om jag ids. Ids du hjälpa mig? osv.


Allt för den här gången, kan hända att det kommer fler någongång i framtiden.


Så nu har ni mig att tacka för att ni kan skryta med några coola ord åt alla ni känner, ja gäller kanske speciellt ni där neråt i vårt avlånga land. För oss här uppe är det väl kanske inte lika coolt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback